EP36 - Melyik üzleti modell a neked való? - 1. rész: Szolgáltatások és VIP napok
A WEBBpodcastet megtalálod Apple Podcaston, Spotifyon, Google Podcaston vagy direktben a Buzzsprout oldalán is.
Ebben a mini podcast sorozatban a legfőbb online üzleti modelleket járjuk körül és megpróbáljuk kideríteni, hogy valóban a hozzád legjobban passzoló vállalkozási formát választottad-e?
Az első részben a szolgáltatásokról lesz szó és egy kicsit rendhagyó fényben világítjuk meg a témát. Megmutatom, hogy min tudsz akár csak aprót is változtani esetleg ahhoz, hogy
sokkal könnyedebben és energikusabban juthass előbbre a céljaid felé.
Fontos linkek:
Haladó, ingyenes tréning a VIP napokról »
Epizód jegyzetek:
Úgy örülök, hogy ennyien töltitek, szeretitek és hasznos találjátok a Vállalkozáselemző audit munkafüzetünket és a kapcsolódó bevétel tervező okos táblázatot. - ami a szitarlaura.hu/audit oldalon érhető el egyébként :)
De azt is tudom, hogy sokan nem nagyon juttok aztán arról a pontról tovább, hogy megválaszoljátok a legfontosabb kérdéseket a vállalkozásotokkal és az életcéljaitokkal kapcsolatban. Sokszor ott a felismerés és a tiszta kép, hogy hol is állsz most és mit is kellene tenni ahhoz, hogy valóban a saját álmaid kövesd és és valóra is váltsd a terveidet, de mégis továbbra is ott van valami ellenállás, valami elakadás, ami miatt ugyanúgy nem jutsz tovább (ahogy eddig), amit most sem tudsz csak úgy átlépni, átugrani.
A WEBBmethod mentor programunkat pont azért is így építettük fel ahogy: strukturált, lényegre törő tananyag, coaching elemekkel folyamatos csoportos és egyéni támogatással, visszajelzésekkel, közös ötleteléssel fűszerezve, hogy átlendítsünk ezeken a pontokon
De azt is tudom, hogy nem mindenki áll még készen rá, hogy csatlakozzon hozzánk, hogy ügyfelünk legyen, épp ezért a mostani mini podcast sorozattal nekik is szeretnék segíteni egy kicsit a továbblépésben.
Kitöltve az auditot sokszor rádöbben az ember, hogy tök szuper, hogy
ott van feketén fehéren, hogy a vágyott havi/ éves bevételi szinthez melyik ajánlatából mennyit kellene eladnia - de aztán továbblépve és kiszámolva, hogy ennyi ajánlat teljesítéséhez, sőt értékesítéséhez mennyi időre lenne szüksége - kiderül, hogy ennyi ideje nincs is.
Illetve, sokszor jelzitek vissza felénk azt is, hogy voltak olyan keresztkérdések, amik bizony rávilágítottak arra, hogy nem feltétlenül érzitek jól magatokat az adott ajánlatban. Az ügyfelek talán még csak elégedettek is, de valahogy nektek nem komfortos az egész.
Akkor most mi legyen? Hangozhat el a kérdés? Hagyjatok fel a vállalkozással, mert a célját ebben a formában nem is valószínű, hogy el tudja érni? NEM!Nem feltétlenül kell, hogy így legyen. Inkább azt javasolnám első körben, hogy lépj hátra egyet és próbáld megvizsgálni azt is, hogy vajon hozzád passzoló online vállalkozási formát, üzleti modellt válaszottál-e?
Az Auditban beszéltünk a miértről a vállalkozás indítás okáról, céljáról. Én úgy gondolom, hogy ha erős a víziód és missziód akkor lehet, hogy egyszerűen csak a módszeren, a megvalósítás útján kell módosítanunk kicsit.
Átgondoltad valaha, hogy miért pont az adott üzleti modellel indultál? Például miért lettél pont szolgáltató? Mondjuk kivitelező és nem simán csak tanácsadó? Vagy miért nem kezdted egyből azzal, hogy kvázi online dobozos termék formájában értékesíted a tudásod? Nyilván, ha kretaív pl. kézműves vagy és minőségi termékeket gyártasz, akkor adott volt számodra, hogy webshopot hozz létre - de akár még ezt is kiegészítheted más üzleti modellekkel is. Nem feltétlenül kell, egy adott kategóriába tartoznod, lehet akár hibrid is a vállalkozásod.
Ebben és a következő 3 epizódban kicsit jobban
Megvizsgáljuk az online üzleti modelleket:
EP36: itt most a szolgáltatásokat (kivitelezést, coachingot, tanácsadást)
EP37: a 2. epizódban az online tanfolyamos modellt (ideértve a workshopokat, mastermindokat, online előfizetéses vagy high ticket programokat is)
EP38: 3. epizódban a fizikai termékeket online értékesítő modellt - itt kitérünk picit a print on demandra és a dropshippingre is, de csak érintőlegesen, a fókusz, a saját, design termékek értékesítésén lesz.
EP40: a 4. epizódban a kvázi passzív bevételes üzleti modellt (értem itt többek közt az online termékek értékesítését és az affiliate bevételeket) és a
Itt most előrebocsátom, hogy ez nem egy hagyományos pro-kontra lista lesz, olyat sokat találsz a neten. Egy kicsit más szemszögből szeretném most megmutatni a lehetőségeket és azt is elmesélem, hogy én melyik üzlet formában mit szerettem és mit nem - hátha ez is adhat némi pluszt számodra - merthogy igen, mindet próbáltam már ;)
Talán átgondolva az opciókat + az erősségeidet, gyengeségeidet - amik sokszor a szupererőd adják :) rátalálsz egy számodra jobb, könnyedebb, jövedelmezőbb, virágzóbb útra. Vagy akár több lábra állsz, hogy így juthass hamarabb, közelebb a célodhoz.
Apropó szívből ajánlom az ünnepi időszakra vagy ha később hallgatod ezt a részt, bármely esős délutánra vagy hétvégére a személyiség tesztek kitöltését. Nagyon sokat tanulhatsz belőlük magadról és ezáltal is könnyebben formálhatos úgy a vállalkozásod, hogy valóban összepasszoljatok.
Nézzük is meg most az első online üzleti modellt az online szolgáltatásokat:
Tudom, hogy rengeteg szempont alapján bonthatnánk tovább ezt a csoportot, de ahhoz, hogy ne aprózódjunk el teljesen és minél hatékonyabbak lehessünk, én azt mondom az alapján nézzük tovább ezt a kategóriát, amit az előbb is említettem: hogy
kivitelezőként dolgozol-e,
coachként - segítőként, vagy esetleg
tanácsadóként az ügyfeleiddel.
És igen, tudom a kivitelező gyakran egyben tanácsadó is, de vegyük most a munkád oroszlánrészét.
Nagy általánosságban talán azt mondhatnánk, hogy a kivitelezők szeretnek inkább a színfalak mögött maradni, hatékonyan előrehaladni, problémát maguk megoldani, igazán jók a részletekben, tervezésben, tervek végrehajtásában, pontosak, precízek.
A coachok, segítők jó vezetők vagy inkább terelők, a szó legszebb értelmében. Rávilágítanak a lényeges pontokra, keresztkérdéseikkel segítenek látni az összképet és megtartani a fókuszt.
A tanácsadók pedig kitűnő stratégák. Talán nyitottab személyiségek is, mint az előbbiek. Igazán szeretnek kommunikálni. Jól látják egy adott probléma minden kis elemét és rövid idő alatt képesek, akár több választható megoldást, irányt is felvázolni, határozottan felvállalják a véleményüket illetve segítenek a helyes út kiválasztásában is.
Szolgáltatóként abszolút előfordulhat, hogy az erősségeid több kategória felsorolt tulajdonságaiba is beleesnek és ez szuper dolog!
Merthogy megeshet például, hogy alapjában imádod a témád, amivel foglalkozol és egy darabig örömmel vállaltál minden megkeresést, de mára kicsit azt érzed nyűg a kivitelezés. Nagyon szívesen adsz tanácsot, átadod a tudásod, de ne neked kelljen elkészítened az adott produktumot.
Ahogy változik fejlődik a céged úgy változol te is (és fordítva) - teljesen rendben van, ha ezzel együtt változtatnál az ajánlataidon is.
De az is lehet, hogy pont ellenkezőleg: úgy érzed annyiszor mondtad már el ugyanazt más-más ügyfélnek, egyszerűen nincs kedved még egyszer, inkább gyorsan megcsinálnád nekik, helyettük az adott dolgot, mert úgy érzed úgy hatékonyabbak lehetnének. Gyorsabban tudna sikereket elérni ügyfeled is.
Ez az utóbbi tanácsadóból - kivitelezőbe váltás olyankor is szóba kerülhet esetleg, ha úgy alakul az életed, hogy nem tudsz érdemben a nappali órákban folyamatosan konzultálni - például gyerkőc érkezett közétek vagy egyéb munkád is akad és dolgozni szeretnél ugyan, de a zavartalan óráid száma napközben eléggé lecsökkent. A kivitelezést azonban bármikor véghez viheted, sőt jól is esne egy kis egyéb tennivaló, ami az adott főfeladatodró eltereli a figyelmed, felfrissíti a gondolataidat
Vagyis érdemes lehet végiggondolnod, hogy nem lehet-e, kellne-e ezen a síkon változtatnod vagy egyszerűen csak eltolnod az arányokat ahhoz, hogy a mostani énedhez, neked valóbb legyen a vállalkozásod.
Ha például eddig csak kiviteleztél, mi lenne, ha ezentúl mondjuk néhány (kizárólag) konzultációs csomag keretén belül is segítenéd az ügyfeleidet? Tudnál így esetleg időt, pénzt nyerni? Nagyobb kedvvel több energiával dolgoznál így?
Illetve ha már itt tartunk egy másik aspektusa a dolognak, amit érdemes lehet átgondolni, hogy milyen hosszú illetve rövid távon dolgozol egy-egy ügyféllel? Ha esetleg ezen változtatsz is óriási különbséget tapasztalhatsz a munkafolyamataidban, eredményeidben.
A leggyakoribb szolgáltatói ajánlatok:
Havidíjas szolgáltatás - megújuló alapú együttműködés minden hónapban fix díjat fizet az ügyfél, minden hónapban találkoztok, beszéltek, dolgoztok együtt
Egyszeri együttműködés - általában több időt igénybe vevő, hosszabb folyamat, de egyszeri eredménnyel, produktummal
1 órás vagy 90 perces konzultáció (általában kezdeti megbeszélések)
VIP nap - intenzív együttműködés, munka, fókuszált figyelemmel, VIP élménnyel
Szeretnéd megismerni közelebbről is azt a szolgáltatás fajtát, amivel úgy szabadíthatsz fel időt magadnak, hogy közben nem csökkennek a bevételeid? Ami nem csak számodra jár számos előnnyel, de ügyfeled is óriási hasznot húzhat belőle?
Akkor válaszd VIP nap szolgáltatásod mini kurzusunkat és mi végigvezetünk az új ajánlatod megtervezésének és bevezetésének minden fontos mozzanatán.
Na de visszakanyarodva. Lehet, hogy csupán azért érzed most kicsit off-nak a vállalkozásod, mert nem a megfelelő formában dolgozol együtt az ügyfeleiddel? Mert például folyton elhúzódnak, összecsúsznak a projektek? Mert túl sokáig tart minden?
Ha így van, akkor jobb ügyfélkezelési és projektmenedzsment rendszerekre lesz szükséged vagy egy másik típusú ajánlatra, például a VIP napos opcióra. - Mi is épp ezért váltottunk és dolgozunk most már csak ebben a formában egyedi ügyfelekkel.
Vagy természetesen, abban az esetben, ha szeretsz hosszútávon dolgozni az ügyfeleiddel, nem szeretnél folyton minden hónapban újat találni és megismerni, szeretnéd a meglévőket megtartani, akkor próbálj ebbe az irányba tovább gondolkodni és kitalálni egy számukra is kedvező, vonzó és ugyanakkor nagyon hasznos, havidíjas ajánlatot.
Attól még, hogy anno szimpatikus volt neked egy modell, hogy valakinél láttad, megtetszett és elkezdted alkalmazni, még nem biztos, hogy neked is való. Bátran merj változtatni, ha valamit nem érzel helyén valónak. Ez a te vállalkozásod, te vagy a főnök, alakítsd kedvedre!
És persze nem mindenkihez való a szolgáltatói forma. És lehet te is csak azért kezdtél ebbe korábban, mert ez tűnt a legkézenfekvőbbnek, akkor mikor saját vállalkozást szerettél volna. Vagy mert nem ismerted a többi lehetőséget. Alkalmazottként ebbe láttál leginkább bele, hát ezt választottad. Én például azért szerettem, szeretem nagyon, mert ilyenkor közvetlen a kapcsolatom az ügyféllel és azonnal látom a munkánk eredményét is.
De lehet, hogy bár a téma szakértője vagy nem is szeretsz annyira egy az egyben, személyre, ügyfélre szabottan dolgozni, a szó szoros értelmében kiszolgálni. Nem is annyira szereted, ha megmondják, hogy mit csinálj. Inkább a magad ura lennél - hiszen ezért kezdtél vállalkozni.
Mi van akkor, ha tervezni, alkotni szeretsz, de azt már nem igazán, amikor az ügyfél olyan változtatásokat kér az alkotásodon, amivel nem értesz egyet?
Mi van akkor, ha legszívesebben minden tanácsod, tudásod a nagyvilágra zúdítanád, hogy minél több embernek segíts vele, de nem feltétlenül szeretnél ügyfeleket egyesével tanítani?
Vagy mi van akkor, ha egyébként szeretsz szolgáltató lenni, de az időd, kapacitásod véges, ezért jól jönne egy tőled viszonylag független, alternatív bevételi forma is, ami legjobb esetben még ki is egészíti, táplálja is a szolgáltatói üzleti modelledet, a vállalkozásodat?
Ez utóbbiakról beszélgetünk majd a következő epizódokban. ;)
Mert nincs ezek egyikével sem semmi gond. Nem vagyunk egyformák. Gondolj csak bele: bár tudom ez furán hangzik, de ha már az előbb az önismereti tesztekről volt szó:
Ismered az öt szeretet nyelv fogalmát?
Elismerő szavak, Minőségi idő, Ajándékozás, Szívességek, Testi érintés?
Másként viszonyulunk a szeretet adásához és kapásához is. Nem mindenkinek esik könnyen mások szolgálata nem mindenki jó benne és nem azért mert nem akar jót a másiknak, vagy mert nem törődik vele eléggé. Egyszerűen van aki inkább az idejét adja szívesen, míg más ajándékokkal halmozza el szeretteit, megint más dícsérő szavakat osztogat. Ez csak most jutott így eszembe, de ha a Testi érintést most nem vesszük el tudom képzelni, hogy az online vállalkozási modellek és a szeretetnyelvek között is lehet összefüggés. Csak tippelek, de nekem így áll össze egy-egy párhuzam - persze le kellene tesztelni:
szívességek - szolgáltatások, kivitelezés
elismerő szavak - szolgáltatásokon belül a coaching
minőségi idő - online tanfolyamok, online termékek
ajándékozás - fizikai termékek értékesítése - webshopos modell
Mit gondolsz? Lehet benne párhuzam?
Bárhogy is, azt javaslom, hogy gondold át picit a korábbiakat és ne félj változtatni. Képzeld el, hogy ha nem lennének írott és íratlan vállalkozási szabályok, ha senki sem mondaná meg, hogy hogyan csináld: te milyen ajánlatokat értékesítenél legszívesebben? Hogyan dolgoznál együtt az ügyfeleiddel, hogyan segítenéd őket? Hogyan tudnád legjobban bevetni az erősségeidet és kihasználni a szupererőd a vállalkozásodban?