EP31 - Miért búcsúzunk a közösségi médiától?

(A 32. epizódot, ennek a résznek a közvetlen folytatását itt éred el »)

A WEBBpodcastet megtalálod Apple Podcaston, Spotifyon, Google Podcaston vagy direktben a Buzzsprout oldalán is.

Ősz elején hoztunk egy fontos döntést, aminek számtalan tényező áll a hátterében: (egy időre) búcsút mondunk a közösségi médiának.

De miért gondoljuk, hogy ez a helyes döntés, most amikor mindenki arról beszél, hogy válság idején még jobban bele kellene húzni? Örökre tűnünk el? Mit tervezünk a social media helyett? - erről lesz szó ebben az epizódban.

És bár a mondandómból ez kimaradt, de fontos, hogy egyáltalán nem gondolom, hogy mindenkinek ez a helyes lépés. Sőt!

Viszont ha neked is megfordult a fejedben hasonló, mindenképp jól gondold át és készíts alternatív tervet, stratégiát az érdeklődő gyűjtésre, vevő szerzésre! Nézd meg a statisztikáid és vedd figyelembe a számokat a döntéskor! Vagy akár várhatsz is egy picit, a "No social media" tesztünk végégig, amikor is megtudhatod majd, hogy nekünk milyen eredményeink születtek, hogy alakult a kísérletünk.

Hogy hogyan kaphatod majd meg te is a teszt eredményeinket? Ez is kiderül az epizódból! ;)

FONTOS LINKEK:

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS »

hogy a közösségi médián kívül is elérjük egymást.. :)



Epizód jegyzetek:

Üdv ismét itt, egy kisebb kihagyás után visszatértünk és azt tervezzük, hogy megint heti szinten jelentkezünk majd. Lesznek hosszabb és rövidebb epizódok is, igyekszünk rendszeresen itt lenni, felbukkanni, hasznos tartalommal szolgálni.

De hogy hol voltunk az elmúlt időszakban és ami még fontosabb mit tervezünk a következő hónapokra és hogy is van ez a dolog a social mediával? Erről lesz szó a mai epizódban. Akkor haladjunk sorban: 

Hol voltunk mostanában?

Itt-ott-amott :) Nem, most komolyan. Egész májusig az idei egyik kampányunk indulásáig hallhattátok sorra WEBBpodcast epizódjait. S bár a májusi kampány elemek között is terveztünk mini podcast epizódokat, egyszerűen nem fért be a feladatok közé. Az első felkészülési hetekben így aztán leültünk és megnéztük, hogy

“mi az amit ki tudunk húzni a listáról. Arra fókuszáltunk, hogy vajon hogyan tudnánk ugyanazt a kitűzött célt, kevesebb energia befektetéssel elérni “

- és akkor a podcast epizódok estek ki. Itt megszakadt a folyamat, amit aztán később a lazább és utazásokkal teli nyáron nehéz volt újra felvenni.

Csak érdekességként: ugyanazt a mini-podcast sorozatot a legutóbbi októberi kampányunkra is beterveztük, de itt sem fért bele menetrendbe. De nem bánom, a koncepció megvan és az is lehet, hogy majd egy önálló mini-kampányban használjuk majd fel.

Szóval a podcast (átmenetileg) kiesett, mert ahogy korábban is - úgy éreztem teljesen elaprózódunk. Hogy hiába a klassz rendszerek, valahogy sosem érjük utol magunkat. Először azt hittem talán azért mert túl sokféle termékünk/szolgáltatásunk van: WEBBoldal, WEBBshop, WEBBmethod és a kisebb kapcsolódó tanfolyamok/ workshopok + szolgáltatások. Stratégiai megfontolásból bár sokan kontraproduktívnak gondolják, szűkítettünk is ezen a listán. Ez sokban könnyítette a dolgokat, sőt, növekednünk is sikerült, ami egy nagyon jó kis plusz pozitívum.

Viszont továbbra is sokszor úgy érzetem egyszerre mindenhol vagyunk és ez túl sok.

Idén rengeteg mindent teszteltünk és még több figyelmet igyekeztem arra fordítani, hogy megtaláljam a nekem való utat. Hogy ne másokat, mások álmát kövessem folyton, hanem meghatározzam a saját céljaim és ne hagyjam hogy olyan könnyen eltérítsenek róla. Nem csak a vállalkozást fejlesztgettem tovább, de saját magam is, a vállalkozástól független énem is - ha ez így érthető :)

Bár tavaly is volt már a fejemben, sőt vizuálisan is megjelenítve Pinterest mood-boradon egy vállalkozási irány, egy életmód, ami máig megállja a helyét, ez eddig valahogy túl messzinek tűnt. Idén megpróbáltam kicsit közelebb hozni. A mába átültetni a terveket.

Milyen az élet jelenleg, a közösségi médián?

De visszatérve oda, hogy elaprózódás, a második felismerésem  valamikor nyár vége felé az volt, hogy

“lehet, hogy nem az ajánlataink számával van a baj, hanem a platformok számával, amin jelen vagyunk? Mert hát mindegyiken ott kell lenni, különben elszalasztunk egy vevőt. Különben nem talál ránk az ideális ügyfél. Nem igaz?”

Amikor mindenki elkezdett Tiktokozni bennem végképp megszólalt a lázadó énem. Én oda biztos hogy nem. És nem azért, mert videós felület - lassan ezzel is kezdek már megbarátkozni- és nem azért mert mindenki “táncol” rajta. Tudom, hogy nem így van, vannak értelmes tartalmak is. Egyszerűen nekem ez sok.

Így is egész nap a telefonon és gépen lógunk és mondhatnátok, hogy igen,

“ilyen az online vállalkozás, ezt választottad! De én nem azért választottam ezt, mert egész nap a monitort szeretném lesni, hanem azért mert rengeteg lehetőség van benne, ami szabaddá, szabadabbá tehet. Nem a rabjai szeretnénk lenni, hanem kihasználni az előnyeit. És borzasztó nehéz meghúzni a határokat.”

És itt már kicsit rákanyarodunk arra, hogy miért búcsúzunk a közösségi médiától. És itt most elárulom, hogy egyelőre 2 hónapra -egy újabb teszt erejéig. Mindjárt mesélek bővebben a tesztünkről és terveinkről is, de még egy kis háttér info.

..mert mondhatnátok, hogy de és az Insta? Ha nem akarsz TikTokozni nem kell, de mi van az Instával azt szereted, azt sokat használtad?! Igen, szeretem, elsősorban a storykat, gyártottuk a tartalmakat is - és tudom bőven lehetne ezt még jobban csinálni, és hiába van erre is egy bevált, jól működő koncepciónk, hiába tömbösítjük a gyártást, használjuk újra a tartalmakat, hiába van kész tervünk egész év végéig - tervezni amúgy imádok ez a kedvencem - a megvalósítás mégis mindig csúszik. Mindig hátra soroljuk, mert valami blokkkol.

Rengeteget köszönhetek az Instának - sok mindent tanultam és sok-sok business barátot szereztem, akiket nélküle nem hiszem, hogy ismernék, de mégis.

“Gondolj csak bele, ha naponta 30 percet Instázol csak, akkor az olyan, mintha 30 év alatt (mondjuk 30-60 éves korodig) egy fél évet csak megállás nélkül, alvás és egyéb nélkül csak az instát nyomogatnád - és akkor ez még csak egy platform. Akkor még nem voltál a Facebookon, a LinkedInen, a Tiktok-on.”

És nem elég, hogy gyártod a tartalmakat rájuk, napi szinten figyeled is kell ezeket a platformokat, mert hát ezt mondja mindenki. Ezt kell csinálni. Ha nem nézed mások oldalait, nem kommentelsz, nem lájkolsz, hiába a sok hasznos tartalom, nem úgy értékel majd olyan jól az algoritmus és nem pörgeti majd úgy a tartalmaidat.

És bármennyire is jó az a tartalom és meg is jeleníti a platform sok-sok ember számára, ha tovább görget az érdeklődő, a következő pillanatban már el is felejtehette. Esetleg elmenti a posztod, de vajon vissza is nézi majd? Lehet, hogy adtál a kezébe egy gyors megoldó kulcsot az elakadáshoz, de vajon használni fogja majd? Jókor találtad meg vele? Nem egész másért kukkantott be a felületre?

És azt is tudom, hogy mindezek mellett kiváló lehetőséget nyújtanak ezek a felületek a brand építésére, kapcsolat teremtésre, új érdeklődők gyűjtésére és sokaknak óriási sikereket hoz. Nem mondom, hogy nekünk nem hozott vevőket. Sőt.

Nyilván és én is végignéztem a statisztikákat, mielőtt végleg elhatároztam magam a kis TESZTünk mellett, most mégis úgy gondolom, hogy ezt kell tennünk. Kell egy kis szünet a zsizsgésből. Hiszek benne, hogy van más út is. Hogy anélkül is lehet boldogulni, hogy folyton jelen kellene lenni, hogy folyton belekiabálnánk a nagy világba és a nálunk hangosabbakkal versenyeznénk. Közösségi média előtt is volt marketing!

Egyszer már talán említettem is és fura tudom, de anno a egyébként szakdolgozatomat, a Közösségi Portálok és a bennük rejlő kommunkiációs lehetőségek címmel írtam - és akkor itthon még csak az IWIW volt az elterjedt.

A social media egy közösség építő felületnek indult, arra találták ki, hogy összehozza az embereket és bár számos pozitív oldala van, én jelenleg úgy látom, mintha mindenki egyre csak távolodna egymástól és nagyobb lenne a zűrzavar. 

A múltkor beugrott egy kép egy hasonlat - mintha a közösségi média az utóbbi időben egy nagy piactér lenne a falu közepén, ahol mindenki megjelenik, tolong és összezsúfolódik, közben pedig sokan felugrálva kezüket lóbálva próbálják meg magukra felhívni a figyelmet, vagy odaszólni valakinek, hogy vegyék már észre. Mert máshogy egyszerűen nem lehet észrevenni egymást.

Én azt hiszem inkább kiállnék most a körből a piactér mellé és megvárnám, hogy ki az aki odajön, aki rám talál. :) Persze van egy-két ötletem, hogy hogyan mutatom majd az utat, hogy merre találnak az érdeklődők, hogy ne bízzunk mindent a véletlenre. A fősulin, a reklám szakirányon is leginkább a lifestyle reklámok és a vírusmarketing, fogtak meg, megpróbálunk most is néhány alternatív dolgot bevetni majd a 2 hónapos “NO SOCIAL MEDIA“ tesztünk során. 

De akkor jöjjenek a konkrétumok:

2 hónapos 🚫 közösségi média teszt:

Mi megy?

Egyelőre 2 hónapig vagyis kb. év végéig úgy tervezzük, hogy nem leszünk aktívan jelen a közösségi felületeken. Vagyis nem posztolunk, nem storyzunk, nem csekkoljuk folyamatosan.

Mi marad?

Hirdetésre viszont (egyelőre) valószínűleg tovább használjuk majd.

Mivel a WEBBmethod mentor programunkban válogatott ügyfelekkel dolgozunk ezért biztosan lesz olyan, hogy megnézzük az ő profiljukat, hogy teljesebb képet kapjunk a tevékenységükről vagy segíteni tudjunk egy-egy ponton ha elakadnának és biztos lesz, hogy néhány vállalkozó barát oldalát is végigfutom, mert kíváncsi leszek, hogy mi van velük. De napi szinten.

Biztos váltunk majd üzeneteket is, de igyekszünk inkább közös (akár online találkozókat) mastermindokat, co-workingeket, kávézásokat szervezni, mert

“jobban hiszünk a mélyebb beszélgetésekben, mélyebb kapcsolatokban, mélyebb munkában és tudásmegosztásban, mint a felszínesebb, mindenkivel egy kicsit kommunikációban és instant anyagokban, visszacsatolásokban.”

Nem mondom, hogy nem klassz dolog egy-egy üdítő visszajelzés egy ismeretlentől, egy beköszönés egy ismerőstől, egy-egy érdeklődés vagy napi boostot adó motivációs sor - nem is ezekből szeretnénk visszavenni, hanem elsősorban a nagy zajon csökkenteni kicsit.

Hogyan értesülhetsz majd a teszt eredményéről?

Kíváncsi vagyok, hogy milyen eredményeink születnek így, ha abszolút visszavesszük az aktív jelenlétet és kizárólag minimális hirdetés marad a közösségi médiában.

Ha jól gondolom, sokatokban felmerült már a gondolat, hogy

“vajon van-e élet közösségi média nélkül vagy egyszerűen nem tehetjük meg, pláne a válság idején, hogy ebből visszaveszünk?

Ezért ez a teszt most nektek is szól! :)

Úgy vagyok vele, hogy szívesen tesztelek helyettetek is és teljesen nyíltan megosztom majd az eredményeket, ha kíváncsiak vagytok. Egyetlen kérésem van csupán ezzel kapcsolatban: Én szívesen megosztom, ha te is megosztod :)

Vagyis ha szeretnél 2023 elején te is bepillantani a tesztünk eredményeibe,

  • kíváncsi vagy részletes statisztikára,

  • hogy mennyire vált be a dolog és

  • hogy hogyan folytatjuk majd azután,

akkor kérlek ossz meg a követőiddel egy bármilyen, számodra érdekes tartalmunkat.

Lehet ez, ez a podcast epizód, lehet egy másik, lehet blog poszt, lehet az ingyenes webinár vagy akár (akár affiliate partnerünként egy bármelyik tanfolyamunk is). Megoszthatod a közösségi felületeiden vagy, ami még jobb: hírlevélben, csak kérlek küldj róla nekünk egy másolatot, egy print screent a webb@szitarlaura.hu-ra, vagy jelölj be a posztban, hogy láthassuk és fel is veszünk a “No social media TESZT” kiértékelő cím listánkra. ;)

Amivel még készülünk idén:

és akár ezeket is megoszthatod majd a későbbiekben - hiszen minden megosztás számít egészen a 2022 év végéig az:

A Halloween-nel és a Black Friday-el (tőlünk megszokott módon dacolva) egy Hálaadás napi illetve Small Business Saturday vagyis Kisvállalkozások Szombatja alkalmára meghirdetett ÖSZTÖNDÍJ PROGRAM. Aminek a keretén belül minden tanfolyamunkra, programunkra, minimum 1 db ingyenes helyet ajánlunk majd fel a pályázók közül kiválasztottaknak. A részletek még kidolgozás alatt, de érkeznek novemberben ;)

Illetve készülünk még idén egy ingyenes webinárral is online tanfolyamos üzleti modell témában.

Tehát egy fontos teendő az epizód zárásában, ha továbbra is szeretnél követni minket, érdekelnek a tartalmaink és az előbb említett lehetőségek, akkor ne felejts el feliratkozni a hírlevél listánkra: szitarlaura.hu/hirlevel - hiszen a közösségi médián mostanában nem leszünk aktívan jelen. ;)

Illetve iratkozz fel a podcastre is, mert itt is hozzuk majd a részleteket. 

(A 32. epizódot, ennek a résznek a közvetlen folytatását itt éred el »)

És végül egy könyv ajánló:

A nagy döntés után akadt a kezembe épp ezt olvasom és igazán érdekes és ajánlom neked is: Get Different by Mike Mihalowicz. Arról szól, hogy hogyan tudsz kitűnni a tömegből pusztán azzal, hogy máshogyan, hogy különlegesebben marketingezel, mint a versenytársaid.


Ha nem akarsz egyedül tovább kalandozni, ha jól jönne egy gyorsítósáv, egy pontos iránymutatás, plusz személyes és csoportos támogatás, akkor tarts velünk a WEBBmethod programban! Erősödj velünk és érd el a következőnek kitűzött célod egy kicsit magabiztosabban! Nézd meg a részleteket a szitar.laura.hu/webbmethod alatt és írj nekünk bármi kérdésed lenne!

Previous
Previous

EP32 - (Online) marketing közösségi média nélkül?

Next
Next

EP30 - Automatizált értékesítési tölcsér vs. örökzöld értékesítési funnel