EP34 - “Ennyit elkérsz ezért?” - az árazásról

A WEBBpodcastet megtalálod Apple Podcaston, Spotifyon, Google Podcaston vagy direktben a Buzzsprout oldalán is.

Valószínűleg te is emeltél már árat az idén - a piaci körülmények változása miatt, de ha még nem, akkor legkésőbb januárban várhatóan így fogsz tenni. 

Ha eddig még el is kerülted ezt a mizériát, mert nehezedre esett vagy nem akartál úgy tenni, mint mindenki más a nyár közepén vagy csupán mert szerencsés helyzetben vagy és megtehetted és így is rendben ment a vállalkozásod bizonyára akkor is elgondolkoztál rajta, hogy mi lenne ha? Kellene, nem kellene-e neked is?

Ha csak azért nem emeltél (pedig kellett volna - és mindjárt erre is kitérünk, hogy mikor szükséges, érdemes az áremelés), szóval, ha csak azért nem emeltél mert egyből ott csilingeltek a kételyek a fejedben, hogy: 

  • Mi lesz, ha magasabb áron senki nem vásárol majd nálam?

  • Mi lesz, ha a régi vevőim a konkurenciához mennek?

  • Mi lesz, ha visszaesik a forgalmam? Mi lesz, ha kevesebb lesz a bevételem?

  • Egyáltalán hogyan kérhetnék el ÉN, többet a szolgáltatásaimért/ termékeimért/ online tanfolyamomért?

..akkor a mai epizód ma neked szól.

Fontos linkek:

Ösztöndíj Program »

WEBBmethod mentor program »


Epizód jegyzetek:

Először is fontos leszögezni, hogy kételyei mindenkinek vannak. Mindegy, hogy a vállalkozása épp most indul, 5 vagy 10 vagy 20 éve fut. Hogy 100.000 ezer forint a bevétele, egy millió vagy 100 millió. A kis hang mindig ott csiripel csak néha egy kicsit másképp fújja a nótáját, illetve ahogy fejlődsz a vállalkozásod irányításában - ahogy fejleszted önmagad - és ez a kettő általában párhuzamosan fut - úgy megtanulod majd egyre könnyebben kezelni ezeket a hangokat. Hallani mindig fogod őket, de idővel helyén tudod majd kezelni és nem hátráltatnak majd úgy, sőt akár erőt is adhatnak.

A kis hang jó, a kis hang arra ösztönöz, hogy elgondolkozz rajta, hogy megállj egy pillanatra, hogy mi okozza a kételyed. Hogy megértsd, hogy honnan jön mindez? Mitől félsz, miért aggódsz? És ha megvan a miért már tovább is gondolhatod a dolgot - és mi lenne, akkor ha ez a rossz esetleg bekövetkezne? Mit tennél akkor, mi a “worst case scenario”? Vagyis egyből feállíthatsz egy B-tervet, hogy csillapítsd a hangot, hogy megnyugodj.

De nem akarok teljesen lekanyarodni most a coaching irányába, nem ezért szerettem volna felvenni ezt az epizódot egy sokkal praktikusabb eszközt szeretnék ma mutatni neked. De azért zárójelben megjegyzem, hogy a coaching, a terápia szintén jó és szerintem minden vállalkozónak szüksége lenne rá, aki fejlődni szeretne, aki kiegyensúlyozottan, fenntartható módon szeretne vállalkozást építeni. Ha coachot keresnél szívből ajánlom nővérem. Kis-Szitár Zsófit, aki sport mindset coach és a WEBBmethod programunk keretein belül is támogatja ügyfeleinket.

Visszakanyarodva,

“az áremeléssel, bevétel szerzéssel, profit termeléssel kapcsolatos aggodalmaidat szinte mind a pénzhez fűződő viszonyod határozzák meg.”

Ha pici időt szánsz rá és átgondolod, hogy milyen visszatérő trendek, fordulatok figyelhetőek meg az életedben pénz szerzés illetve költés kapcsán, hogy milyen szokásokat, gondolatokat, mondásokat, láttál, hallottál, hoztál magaddal (örököltél) a gyerekkorodból vagy még korábbról, a felmenőidtől, - rengeteg dologra, igazságra fény derül majd. Nagy feldezesékre tehetsz szert és jobban megérted majd, hogy mi az, ami a gátakat okozza és erőt gyűjthetsz ahhoz, hogy átlépd ezeket a határaidat, megszakítsd a régi tendenciákat.

A 20. epziódban (Mire költs, mibe fektess a vállalkozásod különböző szakaszaiban) már említettem két könyvet ezzel a témával kapcsolatban: Denise Duffield Thomas könyveit a Get rich lucky bitch-et és a Chill and Prospert - mindkettőt szívből ajánlom, érdemes elolvasni bár egyelőre csak angolul elérhetőek. Viszont nem rég a kezembe akadt Orvos-Tóth Noémi: Szabad akarat című könyve is, amelyben szintén nagy hangsúlyt kap a pénzhez fűződő szálaink kibogozása.



És még egy dolog, ha már árazás és segéd anyagok, a WEBBmethod mentor programunkban, ahol abban segítünk, hogy több profitot érhess el és magasabb szintre emeld a vállalkozásod, hatékony munkafolyamatok kialakításával és online tanfolyamod elindításával, örökzöld, automatizált értékesítésével - szintén több leckét is szentelünk az árazásnak; áremelésnek, érték alapú árazásnak, ár stratégia alkotásnak. Ha szeretnél többet megtudni a programunkról, akkor menj a szitarlaura.hu/webbmethod oldalra, olvasd át a tájékozatót vagy jelentkezz és nézd meg az ingyenes haladó tréningünket, amiből minden részlet kiderül.


Szóval áremelés, nem könnyű téma, tudom, de muszáj foglalkozni vele, hiszen vállalkozó vagy. És a vállalkozás mozgatórugója, lételeme a pénz. Ha változnak a körülmények, neked is változtatnod kell. Ígértem, hogy beszélünk róla, hogy:


Mikor kell és szükséges árat emelni

Nyilván rengeteg szempont indokolhatja, de az alap 3 eset biztosan.

  • megnövekednek a költségeid

  • feljebb pozícionálod a szolgáltatásod/ terméked/ online tanfolyamod

  • (opcionális, de ajánlott) ha folyamatos túljelentkezés van az online tanfolyamodra, túlkereslet a termékeidre, szolgáltatásaidra 

Ezen kívül még három eshetőség, amit itt az ideje, hogy jobban számításba vegyél:

  • folyamatosan kiemelkedő eredményeket érsz el az ügyfeleidnek

  • ügyfeleid azt mondják, bátran emelhetnél még

  • egyszerűen csak szíved szerint emelnél, több bevételt, profitot szeretnél

Ha ezek közül úgy érzed bármelyik igaz, pláne, ha esetleg több is egyszerre fennáll az utóbbi hónapokban, akkor itt az ideje az áremelésnek. Ne kerülgesd! Ne ragaszkodj mindenképp a januárhoz! Bár igen, az is egy jó időpont új év új árak.. De légy bátor! Írd ki most, cseréld le most az áraid. Aztán próbáld meg kimondani párszor hangosan, hogy ennyi. Gyakorold, hogy magabiztosan ki tud majd mondani ügyfeleid felé is. És itt már is itt az

1. tipp:

Ha elhatározod, hogy árat emelsz, mindenképp kommunikáld ezt nyíltan, a követőid felé is. Akár egy mini promóciót is készíthetsz, ha van szabad kapacitásod, vagy szeretnéd, hogy ügyfeleid előre lefoglalják a jövő évi időpontjaikat nálad. Hirdess meg x helyet még a régi áron és szólj, hogy melyik időponttól élnek majd az új áraid. 

2. tipp:

Ami egy kicsit talán segíthet a lelkiismereted megnyugatásában, ha bárki megkérdezné - vagy a belső hangok csillapításában ha te magad kérdeznéd saját magadtól “Te tényleg ennyit elkérsz ezért?” 

Csak gondold át, sorold fel, írd le a következőket:

  • Mennyi költséged van az adott szolgáltatással, termékkel, online tanfolyammal?

    • szoftverek, eszközök

    • iroda, raktár bérlés + rezsi

    • munkatársak stb.

  • Mennyi időbe telik az adott szolgáltatás elvégzése? (És itt vedd figyelembe az admin feladatokat is egészen az első lépéstől, hogy megkeres az ügyfél, és felveszi veled, a kapcsolatot és árajánlatot kér, egészen addig, hogy 3-szor hív fel vagy ír emailt a projekt lezárása után, mert csak egyetlen kérdése lenne még.)

  • Mennyi munkád van egy termék beszerzésével, elkészítésével, kezelésével, elküldésével?

  • Mennyi időbe telt, míg elkészítetted a tanfolyamot, mennyi időbe telnek a kapcsolódó admin feladatok és persze a napi-heti-havi szintű marketing? Ezt mind bele kell kalkulálnod az árba. De ami még fontosabb hány év tapasztalatát sűrítetted a tanfolyamodba?

  • Mekkora értéket ad az adott szolgáltatás, termék, tanfolyam? Mekkora értékű problémát old meg a vásárló számára? Mennyit hoz majd neki, mekkora bevételre tehet majd szert a segítségével?

..és lehetne még sorolni, de remélem már most is könnyebb egy kicsit és te is látod, hogy igen, bizony nyugodtan elkérhetsz ennyit az adott dologért! Abszolút indokolt!

És ha most azon aggódnál, hogy ok, indokolt, de ki fogja ezt megvenni? Ki fizeti majd ki a magasabb árat? Csak egy gyors megjegyzés, ne hidd, hogy az olcsóbb terméket könnyebb eladni. Egyáltalán nem így van. Hallgasd meg a legelső epizódot, a WEBB történetét, amelyből az is kiderül, hogy hogyan változtak az eladási számaink, amikor 9.700-Ft-ról lassacskán 97.000 Ft-ra növeltük a webshop online tanfolyamunk árát! ;)

Amúgy igen, természetesen igaz, hogy jelenleg épp egy nehéz gazdasági helyzetben vagyunk, sokan tartalékolnak és okosnak kell lenni. Tervezni és könnyen alkalmazkodni kell tudni. Több lehetőséggel rendelkezésre állni és sokat-sokat tesztelni. De ne felejtsd el azt sem, hogy olyanok is vannak, akik előre menekülnek, befektetnek és készen állnak. Illetve, amit már említettem a vállalkozás központi eleme a pénz, ha nincs bevétel vagy kevesebb, mint a kiadásaid, akkor megette a fene.

Ha pedig mindezek után abban a szerencsés (de talán egyelőre még számodra keserédes) helyzetben lennél, hogy azzal a gondolattal, ténnyel nem nagyon tudnál mit kezdeni, hogy “De hogy mehetne neked jól pont most, mikor annyi mindenki másnak nehézségei vannak?” Fair ez így egyáltalán?

“Akkor megint csak gondolj arra, hogy mennyit segítesz az ajánlataiddal az ügyfeleidnek a partnereidnek, a beszállítóidnak, a munkatársaidnak. Az ő jól létükhöz mind hozzájárulsz.”

Sőt, ha ez még mindig nem elég számodra, akkor tovább is mehetsz pl. jótékonykodhatsz.

3. tipp:

Adj vissza abból, amit kapsz, ami neked van.

Az utolsó tippünkben egy pár példa erre: Nem csak az adód 1%-át adhatod oda valakinek. A profitod x %-ával is jobbá teheted a világot! 

  1. Válassz egy számodra fontos kezdeményezést és segíts. Ha hirtelen nem jut eszedbe semmilyen ötlet, alapítvány vagy szervezet, akkor nézz körül mondjuk az appy.hu oldalán és válassz egy célt az Adományautomatájukból. 

  2. Vagy például keress rá a Facebookon a “Fogadj örökbe egy családot” és támogass egy-egy rászoruló családot alkalmanként vagy havi szinten

  3. Esetleg évente egyszer hirdess ösztöndíj programot és segíts olyanoknak, akik egyébként nem engedhetnék meg maguknak az ajánlataidat.

Így tettünk most mi is és az év végi hajrában a szokásos Black friday és Cyber monday helyett a Kis Vállalkozások Szombatja és a Hálaadás - számunkra két kedves ünnep alkalmából - Ösztöndíj programot hirdetünk.

Most akár ingyenesen is részt vehetsz tanfolyamainkon, programjainkon.

A pályázatokat nov. 24- Hálaadás napjáig várjuk és nov. 26- A Kisvállalkozások szombatja napján fogjuk kihirdetni a nyerteseket. Fontos, hogy mindenképp megéri jelentkezni, mert vígaszdíjul mindenkinek küldünk majd egy-egy ingyenes, közel 1 órás tréninget a választott témában. Várjuk a pályázatokat és köszönjük a megosztásokat! :)

Previous
Previous

EP35 - Vállalkozás automatizálása

Next
Next

EP33 - Növekedést támogató határok