Milyen oldalakra van szükség egy webshopban?
Tegnap egy ismerős tette fel nekem a kérdést, amit korábban már oly sokan mások:
“A bérelt webshopom tudni fog mindent, amit egy weboldalnak kell vagy külön kell majd létrehoznom egy weboldalt és ahhoz kapcsolni a webáruházat?”
Mármint valójában az a kérdés, hogy a webshopban is létrehozhatóak-e külön oldalak (pl. Rólunk, Kapcsolat stb.) vagy csak a termék és kategória oldalakat (+online vásárlás funkcióit) adja és a többiről magunknak kell gondoskodnunk? De valóban nehéz megfogalmazni egyszerűen a kérdést. :)
Szóval gondoltam itt az ideje írni róla kicsit bővebben, hátha így később könnyebben a válasz nyomára bukkanhatnak a keresők.
A kérdés valószínűleg onnan indulhat ki, hogy aki már látott esetleg Wordpress (vagy akár Squaresapce, Wix) admint közelebbről, vagy nagyjából tudja, hogy működnek ezek, annak az állhat a fejében, hogy adott egy honlap szerkesztő felület, amihez ki/be kapcsolhatom a webshop részt. Miután létrehoztam a weboldal oldalait, akár tehetek még mellé webáruházat is, ha szeretnék. És valóban, ezeken a platformokon ez így működik.
A bérelhető profi webshop motorok (Shopify, Shoprenter, Unas) esetében pedig majdnem, hogy pont fordítva. Adott egy webshop motor, ahova feltöltheted a termékeket, beállíthatod a teljes megrendelési, fizetési, teljesítési folyamatot és az adott webshophoz tetszőleges számú, további oldalt adhatsz hozzá. Alap esetben így néz ki a felállás.
És igen, minden megoldható egy felületen belül, nem lesz szükség külön honlapra!
Lásd a videót lejjebb!
TIPP: Kezdetekben viszont a bérelhető webshopok esetén is megteheted, hogy amíg csak intézkedsz és tervezgetsz, blog és egyéb hasznos tartalmak segítségével követő bázist építesz a leendő webshopod felületén. Vagyis pl. regisztrálsz a Shopifyra és elkészítesz egy szép főoldalt és beállítod a blogot. Elkezdesz cikkeket írni, hírlevél feliratkozókat, érdeklődőket gyűjteni. Mindezt anélkül, hogy termékeket töltöttél volna fel vagy bármi egyéb webshop beállítást végrehajtottál volna. Mert ahogy fent is írtam, ezekben a rendszerekben is létrehozhatóak “sima oldalak”, hát miért ne használnád ki ezek lehetőségeit, addig is, amíg minden készen nem áll az induláshoz!
Ha szeretnél egy komplett csekklistát a webshop indítás előtti további teendőkről, csak kattints a képre és töltsd le!
Na de visszatérve. Ha van is egy főoldalad és blogod, termék és kategória oldalak, kosár és pénztár, mellette..
Milyen szükséges és javasolt oldalak kellene egy webshopba?
Egy webáruházban az alábbi odalakat vagy köteles feltüntetni:
● Általános szerződési feltételek
● Adatvédelmi tájékoztató
● Jogi nyilatkozat
● Visszaküldéssel kapcsolatos tudnivalók (szerencsés, ha külön oldalon szerepel, hogy könnyebb legyen megtalálni).
● Impresszum
● Kapcsolat
De nem is annyira az oldalak, sokkal inkább az azokon szereplő információk elérhetővé tételén van a hangsúly - úgy mint: a webshopot üzemeltető cégnév/név, székhely, telephely/lakcím, képviselő neve/kapcsolattartó neve, adószám, e-mail cím, céget bejegyző hatóság, cégjegyzékszám, tárhelyszolgáltató elérhetősége, termékszavatosság, garanciális feltételek, webáruházban értékesített termékek/szolgáltatások ára, köre, pontos paramétereik, szállítási költségek, feltételek, fizetési lehetőségek, adatkezelési irányelvek, vitás kérdések rendezésére vonatkozó rendelkezések stb. - hogy minden egyértelmű és tiszta legyen a vásárló számára is.
TUDTAD? A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium még 2014-ben létrehozott egy úgynevezett Mintawebáruházat [ http://mintawebaruhaz.nfh.hu/hu/ ], ami azt hivatott bemutatni, hogy hogyan is nézne ki, miket tartalmaz egy szabályosan kialakított webshop. Itt szekciókra bontva minden szükséges, fontos információt megtalálhatsz, habár kissé régi már az oldal, a láblécben a GYIK-re kattintva azért sok hasznos információt találhatsz.
A fenti jogilag előírt tartalmakon felül is van még (min.) 2 olyan kritikus oldal, amelyre sokan nem gondolnak, pedig elengedhetetlen lenne a vásárlók bizalmának elnyerése szempontjából.
Hogy mi ez a 2 oldal?
Rólunk: A mai trendeknek megfelelően, ahogy arról előző blog posztunkban is írtunk, egyre többen részesítik előnyben a kisebb boltokat. Egyrészt azért, mert könnyebben tudnak hozzájuk kötődni, másrészt azért, mert szívesen támogatják őket a nagyokkal szemben. Ezért fontos, hogy adj meg rá minden lehetősége, hogy jobban megismerhessenek az érdeklődők, láthassák, hogy ki áll a webshop mögött, miben hisz, milyen értékeket képvisel.
Gyakran ismételt kérdések: Mivel az ÁSZF-et általában elég nehéz kibogarászni és ritkán veszik a vásárlók hozzá a fáradtságot, ugyanakkor igen kíváncsiak, hogy milyen feltételek mellett tudnak vásárolni adott üzletből. Keresik a választ a kérdéseikre, mint pl.
● Hogyan tudnak fizetni?
● Hány nap a szállítás?
● Van-e ingyenes szállítás bizonyos értékhatár felett?
● Van-e garancia az adott termékre?
● Milyen feltételekkel lehet visszaküldeni az árut? Mi a visszaküldés pontos folyamata?
Illetve gyakran adódhatnak termékspecifikus kérdések is. (A Profi webshop egyszerűen online tanfolyamunkban minden fontos oldalhoz rendelkezésedre bocsátunk egy-egy minta szöveget, amit alapul vehetsz a szövegíráshoz. Illetve a jogi szövegek elkészítéséhez 10%-os kedvezményt tudunk biztosítani a Jutasa ÁSZF modul éves árából.)
Ezeken felül érdemes lehet még - amennyiben releváns - Viszonteladók, Üzleteink, Vásárlói vélemények, Partnereink, Workshopok oldalakat létrehozni. Vagy bármilyen egyéb landoló oldalt különleges ajánlatok és kampányok számára.
Nézd csak, így működik a Shopify bérelhető webshop rendszer felületén az oldalak létrehozása és formázása: