A Shopify nem egyenlő a dropshippinggel
Úgy tűnik ismét fellendülőben van itthon is a dropshipping témája (amely talán az egyre több szakértői hirdetésnek is köszönhető). A hozzánk befutó, a drop ship üzleti modellel, és természetesen a Shopify-os beállításokkal kapcsolatos kérdések száma is megsokszorozódott az utóbbi időben, ezért ebben a blog cikkben pár alapvető tévhitre szeretnék reagálni illetve megválaszolni a leggyakoribb kérdéseiteket.
Mielőtt azonban belemerülnék, szeretném leszögezni, hogy mi, a WEBB-nél nem vagyunk dropshipping szakértők. Bár tény, hogy próbáltuk ezt az utat is, még 2019-ben, amikor egy újító marketing stratégiával (amit nagyon szerettem és be is váltotta a hozzá fűzött reményeinket) prémium kategóriás ruhákkal kereskedtünk.
Miért zártuk be mégis viszonylag hamar a boltot, ha elég jól indult?
Mondanám, hogy azért, mert a dropshipping sem egy olyan egyszerű és könnyű terep, mint ahogy azt sok szakértő állítja, de a “nehéz” munkával nem volt soha igazán bajom.
Egyébként nem hiszek abban, hogy létezne egyetlen tuti stratégia, amivel bármelyik piacot meg lehet hódítani és percecken belül óriási bevételekre tehet szert bárki a dropshipping segítségével. Abban hiszek, hogy mindenki megtalálhatja azt az online vállalkozási módot, amiben ő maga és a szolgáltatásai/ termékei is szárnyalni tudnak.
Az ész nélküli kereskedés helyett, amely nem kis mértékben környezetszennyező és amit sajnos sokan hirdetnek, az értékteremtésben hiszek - mert a dropshippingel is lehet így is csinálni.
Szóval valójában sokkal inkább az állt a háttérben, hogy rájöttem, hogy ott és akkor nem nekem való volt ez az üzleti modell, nem ezen az úton szerettem volna tovább menni.
Hogyan vágnék bele most?
Hogy pontosan miért is gondoltam akkor úgy, mi okozta a nehézséget és hogy hogyan futnék neki most, ha esetleg újra belevágnék, illetve hogy milyen egyéb webshopos üzleti modellek léteznek még, amik alternatívát jelenthetnek, arról részletesebben mesélek a WEBBshop online tanfolyamunk egy kiegészítő bónusz moduljában.
A Shopify tanfolyamunk, hangsúlyozom itt is, nem egy dropshipping tanfolyam. Nem merülünk bele részletesen a dropshipping különböző fajtáiban és részletes megoldásaiba. (Igen, a dropshippingen belül is léteznek különböző megoldások.
Sokkal inkább átvesszük részleteiben, 90%-ban lépésről lépésre videós útmutatóval, hogy mit tud a Shopify és hogyan tudod belőle kihozni a legjobbat, akkor is:
ha esetleg a hagyományos kereskedői modellt választod; saját vagy partner termékeket értékesítesz
ha online termékeket, tanfolyamokat értékesítenél
ha szolgáltatásokhoz, offline workshopokhoz használnád vagy
ha esetleg a dropshipping netán a print on demand lenne a számodra megfelelő választás.
De visszatérve oda, hogy én nem ezt választottam végül. Ez nem jelenti azt, hogy senkinek sem való. Sőt! Tudom, hogy sokan vannak olyanok, akik imádják ezt a modellt, remekül el vannak benne és sokat keresnek vele. Szóval, ha igazán érdekel a téma, kutass tovább! Járj utána a különböző megoldásoknak amennyire csak tudsz, tanulj és vágj bele! Különben sosem tudod meg! ;)
És ha már az indulásnál tartunk íme pár tévhit és magyarázat, kindulópont a kutatásodhoz:
A Shopify nem= a dropshippinggel
Mivel a Shopify a vezető, a világon a legnépszerűbb webáruház háttérrendszer és mivel sok szakértő ennek használatával mutatja be a dropshipping üzlet felépítésének mikéntjét, sokan azt hiszik, hogy ez az egyetlen program, amit a dropshippinghez használhatnak.
Mi több sokan azt hiszik ez maga a dropshipping.
Ahogy fent is említettem, a Shopify szinte bármilyen automatizált eladási folyamathoz (megrendelés, számlázás, fizetés, teljesítés) használható. Nem kifejezetten a dropshipping számára készült platform, bár tény, hogy ebben a modellben is kiválóan alkalmazható. Rengeteg kiegészítő bővítménnyel, app-el rendelkezik a drop shipperek számára. Na de,
Mi is pontosan az a dropshipping?
Nem tudom, hol hányszor, milyen formában találkoztál korábban ezzel a kifejezéssel, és az is igaz, hogy én is kezdhettem volna ezzel a cikket, az alap fogalom tisztázásával, mert lehet, hogy sokaknak még mindig csak sejtésük van róla, hogy mi is ez a nagy hype valójában.
A dropshipping egy olyan online értékesítési modell, amelyben a kereskedő (vagyis te) nem rendelkezel saját termék készlettel, sőt (alap esetben) egyáltalán nem is találkozol az általad forgalmazott termékekkel. Egyfajta viszonteladói szereped van, csupán közvetítesz a dropship partnered és a vevőd között.
Hogyan működik pontosan a dropshipping?
A vásárló szemszögéből:
A vásárló a te oldaladra találva, a te online boltodból rendeli meg a terméket, neked fizet. Te küldöd neki a számlát és te felelsz a teljesítésért is. Vagyis habár valójában nem tőled kapja majd meg az árut (a dropshipping partnered intézi a szállítást) mégis te vagy a felelős a kézbesítésért. Ha bármi probléma merül fel, nálad reklamál majd a vevő, hiszen a (szemében) te vagy az eladó. Az esetek többségében neked kell kezelned majd a visszárut is.
És itt lép fel az első megoldandó nagy feladat, amin vagy a partnereddel kell alkudoznod vagy neked kell rá egy jól működő rendszert találnod vagy egy igazán hozzáértő komplett szolgáltatásokkal rendelkező fullfillment céggel kell dolgoznod, mint amilyen a Webshippy.
A háttérfolyamatok szempontjából:
Leegyszerűsítve: a felépített webshopodba (ami akár Shopify, akár Shoprenter, akár Woocommerce stb. hátterű is lehet) feltöltöd vagy egy app segítségével automatikusan beszinkronizálod a partnered (általad összeválogatott) termékeit. Különböző marketing stratégiákat alkalmazva organikusan vagy hirdetésekkel eljutsz a ajánlatoddal, a termékekkel a vásárlóig. A vásárló a te boltodban adja majd le a rendelést és neked fizet. Te vagy manuálisan megrendeled a termékeket a vevőd címére a partneredtől vagy a megfelelő app segítségével ez a folyamat akár automatikus is lehet; automatikusan továbbítódhat minden megrendelés a te webshopodból a partneredhez, hogy erre se legyen gondod. Kifizeted a termék beszerzési árát + a szállítás díját a partnernek és megtartod a profitot. A partnered pedig összekészíti a megrendelt termékeket, csomagol és kiszállítja az árut a vásárlónak. Illetve itt még gyakran nincs vége a dolognak, hiszen jön a vásárló utógondozása, ügyfélkezelés illetve újabb marketing folyamatokkal a vásárló megtartása, visszahívása, továbbajánlásra ösztönzése stb.
Könnyűnek hangzik? :) Akkor íme még egy kis segítség, hogy valóban az legyen majd már a kivitelezés. Ha jól felkészül, előre tájékozódsz, mindent átgondolsz, akkor sokkal könnyebben boldogulhatsz majd. Tehát lássuk sorban!
Mire figyelj oda a dropshipping folyamatok tervezése során technikai szempontból?
Először is találnod kell:
egy vagy több igazán megbízható
minőségi termékeket áruló és
számodra is megfelelő árréssel dolgozó dropshipping partnert,
aki jó esetben rendelkezik automatikus szinkronizálható, minden termék infot és raktárkészletet tartalmazó fájllal vagy van összeköttetése bármely a dropshipping folyamatokat, a termékszinkronizációt megkönnyítő apphez
át kell gondolnod, meg kell oldanod a visszáruk problémáját
aztán:
6. fel kell építened a termékek számára egy profi webshopot
7. be kell kötnöd a használt szinkronizációs megoldást (is, minden egyéb más szükséges appel vagy bővítménnyel együtt)
és végül de nem utolsó sorban:
8. találnod kell egy számodra jól működő marketing és értékesítési stratégiát
Megfontolandók az egyes lépéseknél:
1. Egy vagy több partner
Egy partnerrel könnyebben boldogulsz majd, már csak a szállítás szempontjából is. Alacsonyabban tudod tartani a szállítási költséget, mert egy helyről érkezik majd a vevődhöz minden termék. Vagyis neked nem kell egyesével külön-külön szállítási díjat fizetned minden partnernek.
Ha a több partnerrel dolgozol és a vevőd egy megrendelés alkalmával különböző partnereid termékeit válogatja össze, akkor egyrészt ő is több helyről, külön csomagokban és időpontokban kapja meg a rendelt árut és neked is ki kell fizetned minden egyes szállítási díjat a partnereid felé. (Kivéve persze, ha például olyan fullfillment céggel működsz együtt, mint a feljebb is említett Webshippy.)
Csak még egy megjegyzés: nehéz úgy igazi márkát építeni, amit igazán szeretnek és amihez hűek a vevők, olyan webshopot vezetni, ahova rendszeresen visszatérnek, ha minden nálad megrendelt csomag más országból, más időpontokban más-más nyelvű tájékoztatóval és logóval ellátva érkezik. Persze ez sem lehetetlen, csak megfelelő, tűpontos stratégiát és pontos, egyértelmű kommunikációt igényel.
2.-3. Vagy az árrés vagy a minőség?
Nehéz olyan beszállítót találni, aki igazán jó árakkal, igazán minőségi termékeket árul. De ez sem lehetetlen, csak lehet egy kicsit vagy jóval több kutatást igényel. Bármilyen partnert is választasz, mindig teszteld le az árut! És ami még nagyon fontos ne értékesíts olyat, amit te sem vennél meg!
Még egy tipp: az árrés és profit számításnál ne felejtsd majd el belekalkulálni az esetleges, jövőbeni, saját promócióidat sem. Legyen még hely saját akcióknak is - úgyis érje meg! ;) A WEBBshop tanfolyamunk tartalmaz egy okos táblázatot is, ami a partner/ termék kereséskor segítségedre lehet, amiben az összes fontos jellemzőt és adatot összeírhatod, kalkulációkat végezhetsz, hogy könnyebb legyen az összehasonlítás és döntés.
4. A megfelelő termék- és készlet szinkronizáció
Nem csak azért fontos, hogy megkönnyítse a termékek feltöltését, hogy ne kelljen mindent egyesével, manuálisan felvinned a saját (leendő) webshopodba, hanem azért is hogy a raktárkészlet a te áruházadban is összhangban legyen a partner készletével.
Hogy ne fordulhasson elő, hogy a vevőd egy kifutó terméket rendel meg, olyat, amit épp elfogyott a partenrednél és többet már nem is lesz kapható (vagy legalább is belátható időn belül nem). Persze ilyesmi bakik egy normál webshop esetén is simán előfordulnak, de egy dropshipping boltnál hatványozott a kockázat, ha nem megfelelő a raktárszinkron.
Egy jó megoldás lehet a szinkronizációra a magyar fejlesztésű (nemzetközileg is elismert), abszolút segítőkész és megbízható magyar ügyfélszolgálattal is rendelkező Syncee app.
5. A visszáru
Erről már már beszéltünk feljebb.
6.-7. A webshop motor
Attól függ, hogy a partnered milyen szinkronizációs megoldással rendelkezik választanod kell egy profi, számodra (vagy a munkatársaid számára is) könnyen kezelhető webshop motort. A mi kedvencünk, a méltán híres Shopify, ami abszolút megfizethető havidíjért cserébe egy olyan prémium szolgáltatást kínál, olyan háttérrendszert biztosít, ami a cégeddel együtt tud növekedni.
A Shopifyba beköthetőek a korábban már említett akár magyar, akár külföldi piacra is használható appek a Webshippy és a Syncee is.
8. Marketing stratégia
A megfelelő marketing stratégiát pedig csak úgy tudod megtalálni, ha jól ismered a célcsoportod és a termékeidet illetve, ha több megoldást kipróbálsz (de nem egyszerre, hanem szépen sorban!) Tesztelsz, mérsz és aztán optimalizálsz.
Többek között arról is, hogy:
💰 Honnan lesznek az első vevőid? Mi a kihagyhatatlan 0. lépés? Az út az örökzöld értékesítéshez? (Nem, nem a hirdetések!)
🚫 Mi az egyik legnagyobb hiba, amit kezdő webshoposok elkövetnek? Te mit tegyél másként, hogy valóban sikeres legyél?
többet megtudhatsz az ingyenes webshop webinárunkból, amelyet bármikor megnézhetsz és amire itt tudsz regisztrálni.
Egész biztosan van még olyan pont, amit a fenti felsorolásból kihagytam. Sőt! A jogi és adózási szempontokra direkt nem is tértem ki, mert ez szinte egy külön tudomány és roppant körültekintőnek kell lenni ezen a területen. Ha az alapokkal kezdenéd, akkor ezt a korábbi podcast epizódunkat ajnálom!
Ha pedig bármi további igazán fontos technikai szempont eszembe jut még, később frissítem majd ezt a cikket. Itt és most nem az volt a cél, hogy komplett dropshipping útmutatást adjak, hiszen, ahogy említettem nem vagyok szakértő, csupán egy a sok közül, aki kicsit jobban beleásta magát a témába és talán egy lépéssel előtted jár. És azt is tudom, hogy rengeteg poszt és videó létezik a dropshippingről, ezért is csupán szerettem volna rávilágítani néhány sarkalatos pontra, hogy esetleg könnyebb dolgod legyen az indulásnál.
Ha további kérdésed lenne a dropshippinggel kapcsolatban,
kérlek NE engem keress, ha
ha Kínából hoznál be vagy küldetnél Amerikába olyan olcsó tömegcikkeket, amit 100 másik honlap is értékesít már
ha nem számít neked, hogy mit értékesítesz és igazából az se nagyon, hogy kinek, a lényeg csak a profit
fordulj hozzám nyugodtan, ha
ha egy számodra igazán fontos, hozzád közelálló réspiacot talátál vagy olyan termék(csoportot)l, amit szívből értékesítesz majd
ha a Shopify egyéb beállításaival kapcsolatban lenne kérdésed vagy szeretnél a webshop elkészítéséhez segítséget kérni