Mi az a USP? Hogyan határozd meg, hogy mitől / miben egyedi a webáruházad?


Bizonyára Te is tapasztaltad, hallottad már hogy bármennyire is sok hely van még az online piacon mostanra már elég nagy lett a verseny. Számtalan kereskedő kínál egymáshoz nagyon hasonló vagy épp teljesen azonos termékeket. 

Mitől működik akkor mégis az egész? Hogyan tudják a konkurennsek megkülönböztetni magukat egymástól? Hogy tudsz majd Te is kitűnni a tömegből, a zajból?

Hacsak nincs valóban egyedeülálló terméked (bár annak is nagy valószínűséggel akadnak majd versenytársai) akkor két választásod van:

Úgy tudod elérni, hogy téged válasszanak a vevők, hogy 

  • vagy van egy jól megkülönböztethető, erős a márkád. (igen, a webáruházadnak is szüksége lesz márkára, nem csak a termékeidnek!)

  • vagy Te árulod a legolcsóbban az adott terméket a piacon. 

Nos a második opciót senkinek sem javasolnám. A folytonos alul licitálás egy lefelé ívelő spirálba visz és onnan egy idő után nincs kiút. Hidd el, nem akarod annyira olcsón adni a termékeidet, hogy csak azért válasszanak téged.

Tehát szükséged lesz egy egyedi márkára! Szuper, de hol kezdjük?

Erős márkát építeni közel sem olyan egyszerű, mint elsőre hangzik. Ha kicsit mélyebbre nézünk már a kezdetekkor kiderül, hogy mennyi összetevőből, hány különböző apró egységből áll(hat) egyáltalán egy márka: USP, név, logo, szlogen, arculat, stílus, kommunikáció, előnyök, értékek, kultúra, közösség..

Mielőtt azonban a legkézenfekvőbb leglátványosabb márka elemek felé kalandoznánk, kezdjük valami még sokkal fontosabbal, meghatározóbbal: a USP-vel. Vagyis a unique selling pointtal. 

Mit is jelent ez magyarul? Azt a pontot, azt az egyedi (jelen esetben webshop) tulajdonságot, amivel ki tudsz emelkedni a versenytársaid közül. Azt a tényezőt, amiben webáruházad eltér a többitől, ambien mást vagy éppen máshogyan szolgáltat a vásárlóknak. Ez lesz az a plusz vásárló érték, amiért a te Shopify webshopodból vásárolnak majd, amiért téged részesítenek előnyben a konkurenciával szemben az érdeklődők. 

 
 


Jól hangzik igaz? De..

Honnan tudod majd, hogy mi a te online boltod USP-je? Hogyan tudod meghatározni?

A hét elején a Webshop indító csoportban bevezetésképpen már hotztam pár kérdést, ami segíthet a USP-d megtalálásában, de ígéretemhez híven itt most még több támpontot szeretnék nyújtani hozzá.

Lássuk, hogy milyen fontos lépéseket kell végig venned ahhoz, hogy meg tudd határozni, miben olyan egyedi, mitől is olyan különleges a webshopod:

1. Célpiac elemzés

Fontos lesz az arculat kialakításához is, illetve a teljes kommunikáció, marketing stratégia megalkotásához, tehát semmiképp sem maradhat el. Szánj rá tehát egy kis időt, figyelj, kutass és írd össze hogy: Kik lesznek a vásárlóid? (Koruk, nemük, fontos tulajdonságaik, hobbijuk, jövedelmük, értékrendjük, stílusuk stb.) Miért jönnek a webáruházadba? Mit keresnek? (Milyen terméket, vagy sokkal inkább milyen problémára megoldást?)

2. Saját webshopod elemzése

Írj össze minden olyan fontos tényezőt, hasznot, tulajdonságot, előnyt, élményt, amit boltod kínál a vásárlóknak. Próbálj meg minél nagyobb listát készíteni. Írj le mindent, amit elsőre eszedbe jut, később majd szelektálunk belőle. Próbálj kilépni kicsit a saját szerepedből és a leendő vásárlód fejével gondolkodni!

3. Konkurencia elemzés

Most nézd meg, hogy a versenytársaid hogyan és mit csinálnak? Mit kommunikálnak? Miben jók, miben erősek? Miben egyediek? Találsz olyan pontokat, ahol Te eltérsz? Ahol különbözni szeretnél? Amit máshogy csinálnál?

FONTOS: Ezen kérdések megválaszolásakor mindig tartsd szem előtt a célpiac igényeit és vágyait! Mindig törekedj rá, hogy ehhez igazodj!

4. USP megfogalmazása

A fentiek alapján próbáld megfogalmazni a USP-d pár szóban, max egy mondatban! Írj össze több verziót és válasz egy olyat, ami rövid, tömör, egyértelmű, kifejező. Próbáld megválaszolni a vevő kérdését: Miért pont téged válasszalak? Miért pont nálad vásároljak?

5. Kommunikáld a versenyelőnyöd

Használd következetesen! Tüntesd fel, írd ki, igazold, támogasd, kommunikáld minden felületen, hogy miben egyedi a webáruházad, miért jó nálad vásárolni!



Previous
Previous

Shopify gyakran ismételt kérdések - a leggyakoribb 25

Next
Next

Mi az a Buy button és hogyan is működik?