Így szűkítsd le a webshopodba választott termékek körét
Az előző blog posztban arról volt szó, hogy hogyan keress, hol találhatsz termék ötleteket a webshopodhoz.
Most eggyel tovább visszük a gondolatot és azzal foglalkozunk, hogy hogyan válaszd ki végül sok-sok ötletből a nyerő termékeidet.
Ha már megvan az irány, van egy tágabb termékkör a fejedben, akkor itt az ideje egy kicsit alaposabban megvizsgálni a piacot!
Ha követted a legutóbbi tanácsokat, akkor bizonyára magad is jól ismered a célpiacod. Tehát tudod, hogy hol merre, milyen fórumokon, csoportokban érheted el őket. Hol melyik social felületeken aktívak, hol tudsz könnyedén kutatást végezni a körükben.
0. lépésként azonban, még mielőtt fejest ugranál a piackutatásba (vagy akár közben is) az alábbi kérdéseket se felejtsd el tisztázni majd a választott termékekkel kapcsolatban:
Termék kritériumok:
Milyen árréssel tudnád értékesíteni? Az elegendő lenne-e? (Vegyél figyelembe minden egy termékre eső költséget pl. webshop fenntartás díja, marketing költség. stb. és készíts részletes táblázatot!)
Milyen szállítási feltételekkel? Hogyan oldanád meg a logisztikát és az mennyibe kerülne?
Szezonálisak-e a termékeid? (A Goolge Trends keresés alapján majd, lásd alább, kiderül :)
Elfogyó termékről van-e szó, ami bizonyos időközönként újra rendelést igényel?
Milyen termékekkel lehetne esetleg kiegészíteni, növelni a kosárértéket?
Mennyire tartós a termék?
Milyen gyakran kellene frissíteni a raktárkészletet?
Vonatkoznak-e bármilyen különleges szabályok a termék értékesítésére?
De jöjjenek akkor az:
Egyszerű piackutatási módszerek, a termékek teszteléséhez
Kérdőívek
Instagramm fiók+ #hastag
Google trends
Google search
Teszt értékesítés
KÉRDŐÍVEK
Ha ismersz olyan csoportokat, ahol van rá lehetőség, hogy a tagokat megkérd, hogy töltsék ki a kérdőíved, ezzel is segítség vállakozásod indulását, akkor mindenképp érdemes ezt kihasználni. Készíts egy sima Google űrlapot és oszd meg a csoportban.
Miket kérdezz, mire figyelj?
Először is fontos lehet, hogy minél kompaktabb egy kérdőív, annál nagyobb a hajlandósága kitöltésére. Vagyis ne legyen túl hosszú és ahol csak lehet adj meg lehetséges válaszokat előre, mert az emberek általában sokkal jobban szeretnek ixelni, mint saját véleményt megfogalmazni.
Validáld a célcsoportod! Kérdezz rá a kitöltő korára, nemére és egyéb fontos általad előre meghatározott tulajdonságokra, hogy biztosra menj, hogy olyanok válaszát fogod kiértékelni a végén, akiknek ténylegesen értékesíteni szeretnél majd.
Kérdezd meg a véleményüket az ötletedről! Mennyire tartják érdekesnek, mennyire nyitottak rá, esetleg van-e már korábbi tapasztalatuk az adott termékekkel.
Mindenképp érdeklődj a vásárlási hajlandóságukkal kapcsolatban is. Fontos, hogy ne csak érdekesnek tartsák az adott témát, de készek legyen pénzt is kiadni érte.
2. INSTAGRAM FIÓK + #HASTAG
Hozz létre egy Instagram fiókot és posztolj sokat-sokat az egyes termékekről, közben pedig használj releváns hastageket vagy alkoss sajátokat, amik később akár szárnya is kaphatnak. Figyeld a többiek reakcióit, likejait, megosztásait. Nézd meg, hogy mennyire harapnak rá a dologra. Kövesd a hasonló hastageket is és figyeld változásokat. A fentiek alapján melyik termékeket látod népszerűbbnek. Melyikre figyelnek fel jobban az instagrammerek? Vezess statisztikát és figyeld a trendeket! Ehhez a módszerhez nem lesz elég 1-2 nap. Jó ha pár hétig folyamatosan aktív és jelen vagy. Te is likeold mások oldalaid, kommentelj építs kapcsolatokat. Nem elég, ha posztolsz és várod, hogy majd rád találnak!
3. GOOGLE TRENDS
Lépj be Gmail-es címeddel a Google Trends-be és hasonlítsd össze, hogy az általad kiválasztott termékekre, az utóbbi egy-két évben, az általad kiválasztott területen (pl. Magyarország) mikor mennyien kerestek rá.
Ha úgy találod, hogy egy számodra jónak ítélt, szimpatikus termék a találatok számában rosszabb helyezést ért el, mint a többi az nem feltétlenül jelent rosszat. Amennyiben kiegyensúlyozott (esetleg ciklikus, de nem csökkenő) a keresések száma, illetve ha felfelé ível (vagyis növekszik) akkor minden rendben, nem kell elvetned az ötletet!
4. GOOGLE SEARCH
Fontos szempont a piacra lépés során az is, hogy kik és mennyien vannak a versenytársaid, illetve, hogy ők milyen módszerekkel, milyen termék előnyöket hangsúlyozva próbálják értékesíteni az adott árut.
Keress rá a Googleben a konkurenciára és készíts egy összefogó táblázatot!
Írd össze:
hogy kik ők
mi a weboldaluk címe
mennyiért értékesítik az adott termékeket
milyen kiegészítő termékeik vannak
mit hangsúlyoznak ki a termékkel kapcsolatban
milyen marketing csatornákat/stratégiát használnak
miben/mitől erős a márkájuk stb.
Ha ezeket a paramétereket egyben látod, sokkal könnyebben meg tudod majd állapítani, hogy hol van még illetve milyen stratégiával lenne hely(ed) az adott piacon.
5. TESZT ÉRTÉKESÍTÉS
Ha már nagyjából megvan a koncepciód, teszteld a terméket félig élesben is! Hozz létre egy landing oldalt (nem feltétlenül kell már most webshop, de akár használhatod erre a célra a leendő Shopify boltod élesítés előtti oldalát is vagy) egy ingyenes Mailchimp fiókban is készíthetsz landoló oldalt erre a célra.
A lényeg, hogy terelj forgalmat az oldalra (pl. az előzőleg létrehozott Instagram fiókodból) és nézd meg, hogy milyen érdeklődés lenne az adott termékek iránt.
Ha már van vállalkozói státuszod és rendelkezel a szükséges jogi szövegekkel, megfelelsz a GDPR követelményeknek akkor gyűjthetsz érdeklődő email címeket és/vagy akár előrendelést is felvehetsz, akár előre fizetés révén (ha tudod később - max. pár héten belül - biztosítani a rendelést, esetleg bizonyos számban már rendelkezésedre is áll néhány teszt termék) vagy szimplán csak rendelés leadása útján.
Ha a forgalom vs. érdeklődés aránya megfelelő és a termék kritériumok szempontjából is pozitív az eredmény, akkor kijelenthetjük, hogy validáltad a terméket! Éljen, éljen.
Nincs más hátra mint legjobb beszállító megtalálásába és a teljes brand illetve webshop felépítése.
Ez utóbbihoz jól jöhet a Profi webshop egyszerűen c. online magyar tanfolyam a Shopifyhoz, vagy akár nulladik lépésként az alábbi, ingyenes webinárium ;)
*Az ötletet a poszthoz a Shopify segédlete adta